Wednesday, March 28, 2007

Unirytmistä

Kiitos tämän herran, olen oppinut täyden uuden nukkumisrytmin (ns. MonoPhasic sleep). Idea on se, että arkiaamuisin herätys on kello 05.00 (minulla 5.15). Tämä taas mahdollistaa aamutreenit eli heräämisestä noin reilun tunnin päästä olen joko uimahallilla tai kuntosalilla. Normaalisti menen nukkumaan kympin- puolen yhdentoista aikoihin ja herään noin 7 tunnin unien jälkeen. Olo on yllättävän virkeä, johtuuko sitten siitä, että uni on todellakin laadullisesti parempaa kuin 9 - 10 tunnin unet. Myös viikonloppunakaan ei nukuta kovin pitkään, vaikka menee puolenyön jälkeenkin nukkumaan. Yleensä olen hereillä jo kahdeksan - kymmenen välillä, sunnuntaisinkin. Steven tapauksessa unirytmi tarkoittaa heräämistä *joka aamu* kello 05.00. Minun versioni on siis hieman muunneltu.

Steve kokeili myös toisenlaista unirytmiä (ns. PolyPhasic sleep), mutta siihen minä en aio ryhtyä. Tuossa idea on nukkua 20 minuutin nokoset jokaisen neljän valveillaolotunnin jälkeen eli vuorokaudessa tuollaisia "päiväunia" tulee kuusi kappaletta. Steve kirjoitaa hyvin miten alussa olo oli kuin zombiella, mutta lopulta elimistö tottui uuteen rytmiin. Lopulta hän kuitenkin vaihtoi takaisin MonoPhasiciin ymmärrettävistä syistä (ei kuitenkaan terveydellisistä).

Mielenkiintoista luettavaa.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home