Monday, September 18, 2006

Hidas oppija

Olen huomannut vasta myöhemmällä iällä itsessäni erään erityispiirteen, joka luultavasti selittää inhoni matematiikkaa kohtaan. Olen nimittäin matemaattisilta taidoiltani melko onneton. Jo ihan peruslaskuissakin saattaa mennä nuppi sekaisin. Vielä pahempaa on, jos joutuu ratkaisemaan jonkin matemaattisen asian nopeasti.

Ei onnaa.

En kuitenkaan usko, että olen täysin toivoton tässä asiassa, sillä jo ala-asteella nyt jo edesmennyt matematiikan opettajani totesi minulle, että hoksaan asiat hitaasti, mutta sitten kun olen ymmärtänyt asian, on se täysin päivänselvä minulle. Näin olen itsekin huomannut ja tätä samaa ominaisuutta olen huomaavinani myös leipätyössäni, ohjelmoinnissa. Minuun nimittäin uppoavat paremmin uuden asian opettelussa kuvat, vertaukset ja käytännön esimerkit kuin kylmät kaavat ilman minkäänlaista selitystä, miksi homma pitää tehdä näin.

Vihaan matematiikkaa, vaikka sen hallitseminen kuuluu perustaitoihin. Mutta tässä tuleekin juuri ongelman ydin. Koska tajuan asiat hitaasti, ei minulle ole koskaan annettu aikaa tarpeeksi ymmärtää asioita läpikotaisin. Esimerkiksi matematiikan kokeet olivat minulle tuskaa, sillä varsinkaan lukio/ammattikorkeakouluaikoina sain harvoin kaikki laskuja laskettua. Ja näin oravanpyöräkin on valmis. Kun en ymmärrä tarpeeksi nopeasti ja tuntuu, että asioiden omaksuminen on liian vaikeaa, ei asiaan ole mitään intoa paneutua sen enempää. Uskon, että oman ammatin suorittaminenkin on vaikeampaa kuin sen tarvisisi olla, sillä mielestäni looginen ajattelukyky ja matemaattinen taito kulkevat käsi kädessä. Toki kokemuksella on sanansa sanottavana, mutta uskon, että matemaattisesti lahjakkaammat koodarit vievät pisteet kotiin nopeammin ja helpommin kuin minunlaisella taidolla omaava.

Seuraava steppi olisi alkaa paneutumaan asiaan lisää. Minua kiinnostaisi keinot, jolla oppimista voisi nopeuttaa. Ja jos sitä voisi nopeuttaa, voisivat myös matemaattiset taidotkin kohentua, jos saisi omassa rauhassa paneutua laskukaavoihin omalla tavallaan. Uskon, että kokemus on paras lääke jonkin asian täydelliseen omaksumiseen. Mutta ei kai tuo oppiminen ja sen kehittäminenkään ainakaan huonompaan suuntaan asioita vie. Tutkitaanpa hieman Amazonin tarjontaa, josko sieltä löytyisi jotain asiaan liittyvää.

Nyt tuntuu siltä, että aivoissani oleva mentaalinen blokki pitäisi saada pois paikaltaan ja sen jälkeen uusi maailma voisi aueta minulle. Eikä vain matematiikassa vaan myös muissakin asioissa. Jospa tuota kautta lähes peukalon keskellä kämmentä omaava henkilö saisi siirrettyä peukalon oikealla paikalleen. Ja oppisi lopulta oppimaan oikein :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home