Sunday, September 25, 2005

Rip, Burn and Return

Mä olen syrjäkorvalla/silmällä seurannut tätä tekijänoikeuslain vääntämistä ja vaikutelma joka siitä on syntynyt on se, että poliitikot eivät ole tekemisissä tosielämän kanssa. Miksi pakottaa lailliset musiikin hankkijat rikollisiksi - tämä ei ole mennyt vieläkään jakeluun. Aion jatkossakin ripata levyt MP3-formaattiin, koska minulla on oikeus kuunnella hankkimaani hyödykettä *missä tahansa*. En omista stereoita, joten ainoa mahdollisuus musiikin kuunteluun on joka tapauksessa vain tietokoneen kautta.

Mielenkiintoista on, että joku uskaltaa pistää kampoihin järjestelmää vastaan ja keksiä luovia tapoja musiikin myynnin edistämiseksi. Kyse on New Jerseyläisestä levykaupasta, jonka toimintaperiaate on se, että asiakkaat voivat ostaa joko uuden tai käytetyn CD:n ja tehdä siitä kotonaan kopion. Ostohetkestä on kymmenen päivää aikaa palauttaa levy takaisin liikkeeseen, jonka jälkeen liike antaa ostoksesta 70% hyvitystä.

Idea kuullostaa tuoreelta ja mielenkiintoiselta. Itselläni lojuu hyllyssä 400 cd-levyä, eikä mulla ole niille käyttöä ja mielellään palauttaisin ne takaisin ja erittäin mielelläni, jos siitä saisi myös hyvitystä. Kun kertaalleen olen levyn MP3-formaattiin kääntänyt, jäävät levy hyllyyn pölyttymään.

En osta CD:tä kansitaiteen takia, vain musiikin. Ja jatkossakin musiikki haluaa olla vapaata eikä sidottuna paikkaan. Näin se on nyt ja näin se on jatkossakin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home